Concept R 18 brullend van start

Het is de wereldprimeur waarop de custom-scene met smart zat te wachten – een BMW Motorrad custom concept met een nieuw prototype twin-motor – het grootste boxerblok die ooit gebouwd is voor gebruik in een motorfiets. Deze pure, gestripte, uitgerakelde bike luistert naar de simpele naam 'Concept R 18' en geeft een flinke hint van wat er op ons af komt in het cruiser-segment.

Concept cruiser steelt de show op het Concorso

Het is voor BMW Motorrad al traditie geworden om elk jaar in mei adembenemende designstudies te presenteren op het evenement Concorso d’Eleganza Villa d’Este aan de oevers van het Comomeer. Bezoekers van 's werelds meest exclusieve 'schoonheidswedstrijd' voor historische auto's en motorfietsen zijn de afgelopen jaren getuige geweest van enkele uitstekende bijdragen op twee wielen van de designafdeling van BMW Motorrad. Deze omvatten de Concept Ninety – een eerbetuiging aan de originele R 90 S, de Concept 101 zescilinder 'bagger' en de R 5 Hommage - een eerbetoon aan het originele en iconische model uit 1936. 

Gestript en blootgelegd, BMW Motorrad stijl

Kijk je ogen uit bij het ontdekken van de Concept R 18 en het is duidelijk dat de designers met hun wens om een echte, puur emotionele, handgemaakte, custom bike te bouwen voor hun inspiratie ver zijn teruggegaan in het verleden van het merk. Zonder twijfel hebben deze getalenteerde enthousiastelingen - van wie velen in hun vrije tijd aan motorfietsen sleutelen - zeker de belofte waargemaakt die in eerste instantie bleek met de onthulling van de R 5 Hommage in 2016, precies 80 jaar nadat de legendarische sportboxer zijn debuut maakte. Want voor dit segment is een grote motor nodig, dus als de 500cc van de originele R 5 niet volstaat (naar moderne maatstaven), is dat voor de grootste boxermotor voor motorfietsen aller tijden zeker wel het geval.

BMW besloot lang geleden om een heritage bike met een grote boxermotor te bouwen.
Michael Eder - BMW Motorrad Design
Teruggebracht tot alleen de absolute, pure essentie

Er wordt duidelijk een opwindende brug geslagen tussen de bovengenoemde 'hommage' bike en de aanstaande serieproductiemotorfiets. de Concept R 18 straalt in gelijke mate aanwezigheid, houding en belofte uit. Onbetwist centraal staat het enorme boxermotorblok – fysiek veel groter dan de 500cc-versie in de hommage showbike en ontworpen om een echt statement te maken. De karakteristieke spaakwielen zijn gekozen (21" voor en 18" achter) om aan te sluiten bij de aanzienlijke proporties en de algehele indruk van deze nieuwste showbike en straalt houding en aanwezigheid uit. De aangepaste voorkant en de fishtail-uitlaat dragen bij aan het handgemaakte, custom gevoel.